woensdag 12 december 2012

Dag 15: Tofino

Aaahhh 4.30 uur is echt veel te vroeg om op te staan….
Maar het moet en we hebben ook zin want we gaan weer op fishing trip!
Als we rond 5.15 uur vertrekken richting Ucluelet komt de zon al op en zien we bijna geen wolken. Helemaal goed want de voorspellingen waren niet al te rooskleurig.
Kwart voor zes arriveren we bij Canadian Princess resort en melden ons bij onze boot. Deze keer zijn we niet alleen met onze gids maar het is een grote boot voor meerdere personen, totaal zijn we met 11 gasten en 2 crewleden.
06.00 uur varen we uit en aangezien het buiten nog wel fris is gaan we lekker warm in de cabine zitten. Het duurt niet lang of de lekkere warmte en de deining van de zee zorgen dat ik weer in slaap val. En dat is wel lekker want pas na 2 uur varen komen we aan op plaats van bestemming. We krijgen nog even een korte uitleg over de hengels. Deze zijn weer heel anders als de vorige keer. Nu vaart de boot niet maar liggen we ‘stil’, we drijven wel wat af natuurlijk. Het aas, een grote rubberen vis, moet je helemaal naar de bodem laten zaken, zo’n 200 feet. Vervolgens daar een beetje heen en weer laten wippen en dan weer ophalen.
Op de bodem heb je kans om heilbot te vangen en op de weg naar boven is de kans groot dat je een zalm aan de haak slaat. We gaan voor de zalm natuurlijk maar een heilbot zou ook supergaaf zijn. Om ons heen worden er al diverse vissen uit het water getrokken, heilbot, zalm, kabeljauw maar ook kleine haaitjes, echt heel leuk om te zien. Ik vind het nog puur lastig om goed te blijven staan op die boot want af en toe schommelt het behoorlijk en ik voel me dan ook een beetje misselijk… Maar later wordt de zee wat rustiger, de boot schommelt niet zoveel meer en trekt de misselijkheid weg. De zon begint steeds feller te schijnen, heerlijk. Aan de andere kant van de boot zien we walvissen die uit het water omhoog springen, blue whales. Het is moeder en jong en ze springen om beurten op uit het water. Echt een prachtig gezicht. Foto’s maken is wel wat lastig met alle hectiek aan boord dus dan maar gewoon kijken en genieten. Niet veel later heb ik beet, m’n lijn wordt helemaal onder de boot getrokken en dus denk ik dat ik gewoon vast zit in iemand anders zijn lijn, heb ik weer… Maar wanneer ze aan de andere kant van de boot de lijnen uit elkaar halen blijk ik wel degelijk een zalm aan de haak geslagen te hebben, YES! Dat is 1!.
Men heeft ook een zalm en doet z’n best om deze binnen te halen, helaas komen ze net te laat met het net en de zalm schiet van zn haak en gaat er vandoor. Dat is wel even balen.
We staan lekker met onze hengels in het zonnetje en te genieten van het uitzicht maarja Men moet toch nog wel even wat vangen anders gaan we weer onverrichte zaken huiswaarts. Dus zo gezegd zo gedaan…Men heeft weer beet en het is weer een zalm maar deze doet echt moeilijk en zwemt alle kanten op. Het is een hele strijd maar uiteindelijk ligt er dan een ook een mooie chinook zalm in de boot. YES! Dat is 2, Finally!
Nu kan het me niks meer schelen of we nog wat vangen, we hebben dan nog zo’n half uurtje voor we weer terug gaan varen. Ik gooi m’n hengel uit, leun lekker tegen de reiling, kop in de zon en genieten van de walvissen die in de verte uit het water springen. Wat een ultieme ervaring, om in te lijsten en nooit te vergeten. Geweldig!

Om 11 uur worden alle hengels weer opgeborgen en beginnen we weer aan de 2 uur durende vaart terug. De vangst wordt schoongemaakt en wij genieten ondertussen van het uitzicht.
Terug aan wal worden alle vissen geregistreerd en kunnen we deze later ophalen. We proberen te achterhalen of we eventueel de zalmen ingevroren mee terug naar Nederland kunnen nemen maar dit wordt veel te veel gedoe en dus laten we het dat zitten.

We besluiten in Ucluelet nog een rondje te wandelen. De Wild Pacific Trail. Het is een kort rondje maar met de meest schitterende uitzichten.
Aan het einde van de middag, als de zon nog volop schijnt, rijden we terug naar Tofino maar maken nog een tussenstop bij Long Beach. Dit 8km lange strand is erg geliefd bij surfers en fantastisch mooi om te wandelen. We lopen wat rond, genieten van het uitzicht en gaan daarna weer terug naar onze camping om nog de laatste uurtjes zon mee te pakken.
Morgen vertrekken we alweer naar het vaste land dus het voelt een beetje als afscheid nemen.
We genieten zo lang mogelijk buiten en als het echt te koud wordt gaan we nog ff lekker knus binnen zitten. Wat hebben we hier toch ongelofelijk genoten.